Keiserens nye klær – hos frisøren

Etter en travel dag i en travel uke hadde jeg fått en hardt tiltrengt kveldstime hos ny frisør. Jeg var god og sliten, og fullstendig klar for å legge mitt hårs skjebne i frisørens kyndige hender. Jeg er tillitsfull sånn. Den Gud har gitt et embede, må han også ha utstyrt med adekvate kvalifikasjoner. Så jeg gir carte blanche, og venter spent på resultatet. Min velværeopplevelse forringes av at jeg må velge så mye – om jeg vil henge fra meg kåpen på stumtjeneren, eller om jeg vil henge den på stativet?  Hvilken av de ledige stolene vil jeg sitte i? Hvilken av servantene vil jeg sitte ved? Hvor mye vil jeg klippe? Hvordan? Her sto beslutningene i kø. Sukk!

Det topper seg når han anbefaler meg å kjøpe en hårkur. Jeg er sliten, og derfor i utgangspunktet et takknemlig offer. Ja takk, svarer jeg. Det var dumt. For hvilken av de mange variantene skulle jeg kjøpe? Min forventning om et utvetydig ekspertråd ble ikke imøtekommet  Anbefalingene strømmet på, lenge etter at jeg overtalt og grei satt og knuget en dyr tube i hånden. Argumentene fortsatte å komme,  frem og tilbake i favør av forskjellige produkter. For hva skulle hårkuren bidra med? Fuktighet? Glans? Volum? Glatthet? Mykhet? Næring? Struktur? Forvirringen ble til slutt total.  – Jeg tror nok jeg tar denne, sa jeg, og viftet med den opprinnelige tuben. «- Ja, det er et godt valg», svarer frisøren, «den er veldig fin. Den inneholder molekyler«. Akkurat. Og så vandrer jeg ut i kvelden – minus slitte hårtupper og 1000 kroner. Men med molekyler!

Om detenemeddetandre

1964. Norsk. Liberal idealist som stemmer Høyre. Er fra landet, bor i byen. Jobber med rekruttering. Mener noe om det meste. Tenker, leser og lager mat.
Dette innlegget ble publisert i Hverdagsopplevelser, Prisme. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

