Parkeringskrøll

Siden julen nærmer seg, stifter jeg hyppigere enn vanlig bekjentskap med diverse kjøpesentre. Og samtidig, dessverre, med parkeringsselskapene som vokter kjøpesentrenes parkeringshus.

Naturligvis forstår jeg kjøpesentrenes behov for å unngå at folk bruker deres parkeringshus til langtidsparkering. Men hvorfor er systemet så tungvint?

Typisk må man først finne seg en parkeringsplass i en av de mange etasjene, deretter forlate bilen på søk etter en fungerende billettautomat. Der får man en lapp med «gratis parkering i 3 timer» som man må gå tilbake til bilen for å plassere på innsiden av ruten, før man altså kan lete seg frem til inngangen til senteret og allernådigst få lov til å begynne å handle…

Hvorfor står ikke billettautomaten ved innkjøringen, slik den gjør i andre parkeringshus? Man kunne hatt mulighet til å trekke gratisbillett der, men bli henvist til andre automater inne i parkeringshuset dersom man ønsker å kjøpe ytterligere parkeringstid.

Det ville spare den enkelte handlende for bortkastet tid ved hvert besøk. Det profiterer jo kunden på – men kanskje også kjøpesenteret? Noe av den ledige tiden kunne jo bli brukt til å handle mer?

Jeg mistenker at parkeringsselskapene ønsker at folk skal misforstå billettsystemet eller glemme å trekke billett – og at dette er årsaken til tungvintheten i systemet. Tabber fra de parkerende på dette feltet gir klingende mynt hos parkeringsselskapet! Og det trenger de vel, siden deres kontrakter med kjøpesentrene som regel er basert på null honorar fra senterene – inntektene kommer kun fra gebyrene kundene ilegges.

Her er det kjøpesentrene som i bunn og grunn belaster sine kunder direkte med kostnadene forbundet med å holde orden i parkeringshuset. Det kunne man teoretisk sett gjort med belysning, toaletter og heis også. Man unnlater å gjøre det, fordi det ville være for arbeidsintensivt i forhold til inntekten. Parkeringsgebyrene er imidlertid så høye, at det nesten funker. Og hvis man gjør logistikken rundt parkeringen litt mer tungvint enn den behøver å være – ja, da er det penger å tjene.

Finnes det parkeringsselskapet som kan tenke seg å forenkle prosessen slik jeg har beskrevet innledningsvis? Finnes de kjøpesentrene som ville foretrekke en slik leverandør? Selv om leverandøren da måtte få et driftstilskudd fra kjøpesenteret, som kundene ville måtte dekke – men på en mindre tidsintensiv måte. Tid er vår fremste mangelvare – det bør kjøpesentrene ta konsekvensen av.

Jeg er i alle fall en kunde som ville foretrekke et kjøpesenter som har foretrukket et slikt parkeringsselskap!

Om detenemeddetandre

1964. Norsk. Liberal idealist som stemmer Høyre. Er fra landet, bor i byen. Jobber med rekruttering. Mener noe om det meste. Tenker, leser og lager mat.
Dette innlegget ble publisert i Hverdagsopplevelser, Mening. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Parkeringskrøll

  1. annikenroil sier:

    Hva med å handle i Drøbak, en tur til Kragerø eller rett å slett bare gå en tur i byen fra butikk til butikk? Asker sentrum er snart bedre enn Trekanten, kanskje sentrenes tid er forbi… Jeg hater parkeringshus, men klokken 10.00 på mandag er det mulig å snike seg inn, få ting unna og gå rolig videre.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s