Solsnu – vintersolverv

Et av mine tidligste minner er St. Hans-aftener hvor voksne irriterte meg ved å sukke tungt: «- Ja, nå har sola snudd – nå blir det mørkere for hver dag!» For en jentunge som nettopp hadde begynt å bade i sjøen, med en uendelig sommer foran seg, var dette uhensiktsmessig livsanskuelse.

Det mener jeg fortsatt. Min St. Hans-feiring skjer i fullkommen fornektelse av at solen er på sitt høyeste, og deretter kommer til å synke.

Men gi meg vintersolverv! Da er jeg opptatt av at solen snur, da! Korte, mørke dager og kulde til tross. I år skjer dette tirsdag 21. desember, kl. 23:38! Selv ikke julefeiringen kan overstråle dette himmelske mirakel! På baksiden av Aftenposten, i spalten for solens gang, begynner dagene rett etter nyttår langsomt, men sikkert å øke i lengde. Så er januar gått! I februar kjenner man igjen solen varme, og i mars kommer våren, med sildrende bekker og markblomstfunn.

Er jeg for optimistisk, mener du? Langt ifra! Jeg har bare en gang for alle bestemt meg for at jeg ikke kan bo i et land der det ikke er sommer minst halve året.

Og da trenger man å ta til seg litt definisjonsmakt! Hurra for våren!

Om detenemeddetandre

1964. Norsk. Liberal idealist som stemmer Høyre. Er fra landet, bor i byen. Jobber med rekruttering. Mener noe om det meste. Tenker, leser og lager mat.
Dette innlegget ble publisert i Hverdagsopplevelser, Prisme. Bokmerk permalenken.

2 svar til Solsnu – vintersolverv

  1. Tilbaketråkk: Tweets that mention Solsnu – vintersolverv | Detenemeddetandre's Blog -- Topsy.com

  2. annikenroil sier:

    En klassekamerat sier på facebook. Vi nærmer oss! 21.12.2010 kl. 23.38 UTC, eller 22.12.2010 kl. 00.38 norsk tid! Og i morgen tidlig er det total måneformørkelse på mårrakvisten! Pass på å ha fri sikt mot nordvest mellom kl. 08.40 og 09.54!
    Bare så du vet det.
    Nå skriver du mye, bra.

Legg igjen en kommentar

