Tynnbakkels

Kjært barn har ofte mange navn. Så også med dette meget tradisjonsrike bakverk. Tynnbakkels, heter det der jeg kommer fra i Romsdal. Andre steder er avletter, rømmebrød eller jernbrød/»jønnbrød» vanlige navn.

Dette er tørre, sprø, flortynne bakverk med lang historie bak seg. De ble stekt i egne dertil egnede jern. Disse  jernene er idag blitt antikviteter og samleobjekter, dyre og sjeldne. Jeg vet det, for jeg har prøvd å kjøpe et. Uten hell ennå. Så enn så lenge får det gamle krumkakejernet gjøre nytten – selv om baksten blir litt mindre enn den ideelt sett skal være, og mønsteret i jernet heller ikke er helt korrekt.

Vi bruker tynnbakkelsene som en avrundning av frokosten i julen. En stabel av disse står på et stettfat. Man tar en og en, smører – forsiktig – meierismør på halvparten av tynnbakkelsen, bryter den i to, og legger den usmurte delen over den smurte. Fantastisk lekker smak. Deilig med te til.

Oppskriften er enkel, ingen triks. Utfordringen med disse kakene er tiden det tar å steke dem. De stekes en etter en, i gammeldags manuelt jern. De skal ikke bli brune, bare lyse. Men knusk tørre må de være – og det tar tid… Ca 5 minutter bruker jeg, litt urutinert, pr kake.

Oppskrift på røre:

  • 350 gram hvetemel
  • 115 gram sukker
  • 3 dl seterrømme
  • 6 dl kaldt vann
  • 1 eggeplomme

Alt blandes til en klumpefri røre, og stekes i jern som vendes på stekeplaten. Bruk svak varme, stek kakene uten å ha smør i jernet. Bruk ca 1 spiseskje røre  pr kake, press jernet sammen slik at kaken blir tynnest mulig. Vend jernet jevnlig, slik at kaken blir jevnt stekt på begge sider. Hvor lenge? Tja. Til de er absolutt tørre. 5 minutter tar det hvertfall for meg. Legg dem i stabel på rist. Oppbevar i tett boks.

Ta dem frem til festfrokoster. Og nyt dem, mens du tenker på at dette kanskje er blant våre aller eldste festkaker – før stekeovnen, før eksotiske kryddere og hevemidler gjorde sitt inntog.

Og skulle noen vite av et avlettjern til salgs, er det bare å ta kontakt!

Om detenemeddetandre

1964. Norsk. Liberal idealist som stemmer Høyre. Er fra landet, bor i byen. Jobber med rekruttering. Mener noe om det meste. Tenker, leser og lager mat.
Dette innlegget ble publisert i Jul, Kultur, Oppskrifter. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Tynnbakkels

  1. Nina Kristin Nielsen sier:

    Og skulle du komme over et jern ekstra så tar jeg gjerne det! Både jeg, mann og barn er veldig glad i tynnbakkels, og jeg er så heldig å ha ei mamma som lager verdens beste i skikkelig jern som ho fikk kjøpt fra en som lager de oppi Skjåk trur jeg! Har hørt at det skal kunne være mulig, i nødstilfelle, å lage det i krumkakejern, men det her jeg ikke prøvd enda. Godt er det ihvertfall!

Legg igjen en kommentar

