Dream come true?

Jeg er glad i å lese. Jeg er glad i sjokolade. Opp gjennom livet har jeg naturligvis kombinert disse to preferansene iblant. Men helt siden tidlig ungdom har jeg hatt en  liten, inntil nylig ikke oppfylt dagdrøm om den ultimate avslapning – ligge i sofaen, være alene, ha verdens beste bok – og en eske Kong Haakon konfekt…!

I stressede situasjoner har dette vært et deilig bilde å ha på netthinnen.

Igår skjedde det. Boken holder mål – «Vinter i Madrid», C. J. Sansom. Men som så ofte – drømmen er bedre enn opplevelsen. Lesestunden ble ukonsentrert. Å fokusere på boken og samtidig prioritere rekkefølgen på konfektbitene, var ikke lett.

Men verre var skuffelsen over produktet. Kong Haakon-konfekt har fra min tidligste barndom hørt høytidene til – jul, 17. mai, konfirmasjon. Den har vært en nasjonal stolthet – «skikkelig konfekt», i motsetning til «utenlandsk». Taxfree-handlende kunne gå på akkord med seg selv og komme hjem til jul med Aalborg akevitt i stedet for Løitens – men ikke med fremmede konfektesker. Bitene var de samme, år etter år. Og alltid en thriller om hvem som erobret gullkremmerhuset med marsipanfyll.

Esken er lett gjenkjennelig – utenpå. Men allerede når lokket fjernes, er noe galt. Bitene ligger ikke lenger hulter til bulter på norsk vis – nå ligger de strøkent organisert i halvsirkler på kontinental manér. Og så er bitene feil. Hvit sjokolade? Trøffeltopper? Rene nougat-biter? Hører ikke hjemme. De gullinnpakkede konfektene er blitt færre – og har ikke lenger sitt ordensbåndlignende magebelte av papir. Og verst av alt – kremmerhuset! Kremmerhuset inneholder nå en seig smørje udefinerbart konfektfyll – ikke den faste, elegante marsipanen vi husker.  Kort sagt: innholdet bærer preg av å ha blitt billigere.

Kombinasjonen bok og konfekt var mindre vellykket enn opprinnelig tenkt. Hell i uhell, kanskje. Ikke bra hvis det hadde blitt en vane hos lesehesten.

Men uheldig at Kong Haakon er blitt forandret. På samme måte som mange andre tradisjoner, holder man litt ukritisk på den – så lenge Kong Haakon var seg selv lik, ble den ikke sammenlignet med andre alternativer. Når produsenten endrer produktet, blir det naturlig å veie den opp mot andre, i inn- og utland. Da er det mange varianter som kan friste.

Så til neste høytidelige anledning? Da blir det Sfinx. Håper Nidar ikke har endret på noe!

Om detenemeddetandre

1964. Norsk. Liberal idealist som stemmer Høyre. Er fra landet, bor i byen. Jobber med rekruttering. Mener noe om det meste. Tenker, leser og lager mat.
Dette innlegget ble publisert i Hverdagsopplevelser. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Dream come true?

  1. annikenroil sier:

    Uff uff, hvordan kan de endre på Kong Haakon. Kanskje hjelper det med et kurs i endringsdyktighet, med Nordengen. Ha en fin påske med marsipan.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s