Sykkel-lykke en forsommermorgen

Så heldig er jeg, at jeg om sommeren kan våkne i en morgenstille hytte, liste meg ut av sengen, hoppe i sykkelklærne, kose meg med en rask kopp kaffe og et knekkebrød på dørstokken – og sykle ut i den magiske skogen. I voksen alder tok jeg sykkelen med til – bokstavelig talt – nye stier. Ikke asfalt, ikke grusvei heller. Men sti. Der treffer jeg rev, elg, orm, fugl…

Lydene er fantastiske – om morgenen er det bare meg og den store skogen. Og luktene! De forandrer seg gjennom sesongen. I dette grønne juni-landskapet luktet det deilig, deilig grønt og nytt og friskt og løfterikt: – Du har en hel sommer foran deg, hvisker skogen. Det er da jeg kjenner takknemligheten over å få nyte enda en sommer, og Hans Hyldbakk formulerte det så fint i diktet «Vårsøg»: «Da væt e vår’n han e kje lenger oinna, at e får levva slik ein somar te.» God sommer!

Om detenemeddetandre

1964. Norsk. Liberal idealist som stemmer Høyre. Er fra landet, bor i byen. Jobber med rekruttering. Mener noe om det meste. Tenker, leser og lager mat.
Dette innlegget ble publisert i Hverdagsopplevelser, Prisme, Sykkel, Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar