Sigruns Fettbrød – en klassiker

Jeg liker godt den gammeldagse baksten fra Vistdal. Det er kaker jeg husker fra jeg var bitteliten, og som ble bakt av mennesker jeg satte pris på – og som kanskje ikke lenger er blant oss. Som Sigrun, som bodde på Skjolden, var blid og glad i barn, veldig flink med mat og gjestfri. Jeg husker jeg besøkte henne en gang hun stekte fettbrød i eldhuset. Noe så godt! 40 år er gått, Sigrun er borte, men via min mor har jeg fått oppskriften!image

  • 250 gram smør
  • 75 gram sukker
  • 35 gram sirup
  • 1 ts kardemomme
  • 125 ml kaldt vann
  • mel til passe deig

Ja, dette er dessverre en av disse oppskriftene med en upresis melmengde! Rør mykt smør og sukker hvitt, tilsett sirup og kardemomme, rør det inn i smøret. Tilsett mel og vann vekselvis, rør med sleiv først, bruk hendene til slutt. Deigen er lett å jobbe med, porøs. Når den er såvidt hard nok til å kjevle ut: del den i 10 emner. Bruk mel på bakeunderlag, og kjevle ut til en tynn leiv. Del leiven i fire, og legg dem på takke som ikke er så veldig varm – ca 45% effekt. Snu dem, stek dem på den andre siden også.  Legg dem på rist, avkjøl og stable.

imageHolder seg sprø i tett boks – serveres med smør. Sigrun stakk ut runde fettbrød, så min variant er en forenkling. Smaker fenomenalt til en tekopp! Fettbrødet var nok en festbakst, og bør heller ikke nå være hverdagskost. Vi nyter det i julen.

Om detenemeddetandre

1964. Norsk. Liberal idealist som stemmer Høyre. Er fra landet, bor i byen. Jobber med rekruttering. Mener noe om det meste. Tenker, leser og lager mat.
Dette innlegget ble publisert i Jul, Kultur, Oppskrifter, Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

